Japan Society of Civil Engineers 2019 Annual Meeting

Japan Society of Civil Engineers 2019 Annual Meeting

Sep 3 - Sep 5, 2019Kagawa University Saiwai-cho Campus, Rexam Hall (Kagawa Prefectural Citizen Hall), JR Hotel Clement Takamatsu
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Sep 3 - Sep 5, 2019Kagawa University Saiwai-cho Campus, Rexam Hall (Kagawa Prefectural Citizen Hall), JR Hotel Clement Takamatsu

[I-27]Evaluation of load carrying capacity of a riveted steel girder end with gap between the lower flange and the bottom of stiffener

*井上 太郎1、蒲原 浩平1、中田 裕喜1、小林 裕介1、勝山 真規2(1. 鉄道総合技術研究所、2. TTES)

Keywords:

riveted steel girder,gap between the lower flange and the bottom of stiffener,inappropriate support,buckling load,FEM,support condition

鋼鉄道橋において,未だ多数の高経年リベット桁が供用されている.リベット桁の端補剛材下端は経年の中で摩耗し,下フランジと隙を生じている場合が多い.本件では,線支承を有するリベット桁を対象に,端補剛材下端の隙が耐荷性状におよぼす影響について,支点条件をパラメータとして解析をおこない,以下の2点を示した.

(1)支点正常の場合は,初期剛性の低下や腹板座屈までの過程において部材降伏順序が変化する等,端補剛材下端の隙が耐荷性状へ及ぼす影響がある.

(2)支点位置が移動している場合は,支点移動により端補剛材の荷重への寄与が減少しているため,端補剛材下端の隙が耐荷性状へ及ぼす影響は小さい.